۲ نکته سودمند



دوستان سلام

امشب قصد دارم 2 نکته کوتاه را برای شما بنویسم. اولی مربوط به آزاد کردن فضای حافظه RAM و دومی اجرای سریعتر برنامه ها در ویندوز می باشد.

 

1- ویندوز معمولا فایلهایDLL مرتبط با برنامه هایی که بسته اید را در حافظه نگه می دارد.دلیل این کار این است که فایلهایDLL نوعی از فایل هستند که به طور اشتراکی مورد استفاده برنامه های مختلف قرار می گیرند. این وضعیت می تواند حافظه RAM سیستم شما را بیهوده اشغال کند. برای حل این مسئله می توان از یک تغییر کوچک در رجیستری ویندوز استفاده کرد.

برنامه RegEdit را باز کرده ( چگونگی کار با برنامه RegEdit و رجیستری ویندوز را می توانید در قسمت لیست مطالب ببینید ) و به مسیر زیر بروید:

 

HKEY_LOCAL_MACHINESoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionExplorer  

 

مسیر بالا برای همه نگارشهای ویندوز یکسان می باشد.

هنگامی که در مسیر قرار گرفتید یک New Key بسازید و به آن نام AlwaysUnloadDLL بدهید. سپس در پنجره سمت راست روی Default دبل کلیک کنید مقدار ( value ) این کلید را به 1 تغییر دهید. با این عمل فایلهای DLL مرتبط با برنامه هایی که بسته ایدنیز همزمان از RAM بدون ایجاد مشکل خارج می گردند و در صورت نیاز بدون دوباره فراخوانی می شوند.

 

2- سیستم عامل Win XP برای اجرای سریعتر برخی از برنامه های خود Microsoft از سوئیچی به نام  Prefetch استفاده می کند. شما نیز می توانید از این سوئیچ برای اجرای سریعتر برنامه های خود استفاده کنید. برای این کار باید ابتدا روی Shortcut برنامه مورد نظر خود راست کلیک کنید. سپس از منوی باز شده گزینه Properties را انتخاب کنید. در بالای پنجره جدیدی که باز می شود روی قسمت Shortcut کلیک کنید. در این قسمت یک ناحیه به نام Target موجود است که آدرس برنامه را نشان می دهد. مثلا “c:Program Filesabc.exe”. به انتهای آدرس رفته و با یک فاصله از علامت گیومه عبارت  /Prefetch:1  را اضافه کنید و در انتها روی OK کلیک کنید.

با این کار اکثر برنامه ها ( و نه همه آنها ) سریعتر اجرا می گردند و بیشتر برای اجرای برنامه های بزرگ مثل Corel , Photoshop و... کاربرد دارد.

 

در شبهای آینده بازهم منتظر نکات کوچک اما بسیار سودمند دیگر باشید.

 

دوست شما : Maxi