رجیستری Windows : قسمت چهارم

در این یادداشت قصد دارم چند مثال عملی از تغییرات رجیستری ویندوز برای شما بنویسم. اما قبل از شروع به کار نکات زیر را حتما در نظر بگیرید:

 

  1. رجیستری ویندوز اصلی ترین محل ذخیره سازی تنظیمات نرم افزاری و سخت افزاری شماست و همواره سیستم عامل ویندوز برای درست کار کردن به آن احتیج دارد. در نتیجه از ایجاد تغییر در رجیستری بدون دانستن نتیجه آن جدا خودداری کنید. زیرا این تغییرات غیرقابل برگشت هستند و ممکن است باعث تخریب همه یا قسمتی از سیستم عامل شما گردند و در نتیجه اطلاعات خود را ازدست بدهید.
  2. همواره قبل از شروع به ایجاد تغییر در رجیستری ویندوز یک پشتیبان از آن تهیه کنید ( نحوه ساختن پشتیبان از رجیستری را می توانید در یادداشت قبلی ببینید. ) این کار را همواره و حتی در مواقی که از نتیجه تغییرات آگاه هستید انجام دهید.
  3. سعی کرده ام تا مثالهای را برای شما بنویسم که برروی همه کامپیوترها نتیجه یکسانی داشته باشد. با این حال ممکن است این تغییرات در مورد کامپیوتر شما بسته به نوع تنظیماتی که قبلا داشته اید و نوع سخت افزار شما نتایج متفاوتی داشته باشند. از این رو من هیچ تضمینی در مورد صحت نتایج آنها نمی دهم.

 

 

چگونگی مخفی کردن درایوها ( برای windows 98 ) :

برای مخفی کردن درایوها به مسیر زیر وارد شوید و یک متغیر جدید از نوع Binary با نام ذکر شده ایجاد کنید ( چگونگی ایجاد و مقداردهی یک متغیر جدید را در یادداشت قبل ببینید.) سپس برای مخفی کردن یا نمایش هر درایو مقادیر گفته شده را در متغیر جدید جایگزین کنید.

 

HKEY_CURRENT_USERSoftwareMicrosoftWindowsCurrentVersionPolices Explorer

نام متغیر : NoDrives

 

مقادیر معتبر :  

مخفی کردن کلیه درایوها :         03FFFFFF  

مخفی کردن فلاپی درایو :   03FFFFF3  

مخفی کردن درایو راه انداز C : 03FFFFF4

مخفی کردن درایو D : 03FFFFF8

مخفی کردن درایوهای A,B,C : 03FFFFF7

مخفی کردن کلیه درایوها : 03FFFFF0

 

معمولا مدیران شبکه های کامپیوتری برای اینکه کاربران نتوانند در کامپیوترهای شبکه تغییرات سیستمی ایجاد کنند و یا بسیاری از تنظیمات سیستم عامل را تغییر دهند با استفاده از این ترفند درایو C را مخفی می کنند.

 

نمایش نسخه ویندوز ( Version ) روی Desktop :

برای این کار به مسیر زیر وارد شده و یک متغیر جدید از نوع Dword بسازید و مقدار آنرا برابر 1 قراردهید:

HKEY_CURRENT_USERControl PanelDesktop

نام متغیر : PrintDesktopVersion

اگر این متغیر در مسیر گفته شده وجود داشت تنها کافیست مقدار آنرا به 1 تغییر دهید.

 

جای کاغذ دیواری ( Wall paper ) را عوض کنید :

 

در ویندوز تنها 3 حالت برای تنطیمات مکانی کاغذ دیواریها موچود است: Tile,Center,Strech . برای آنکه بتوانید کاغذ دیواریها را در هر نقطه دلخواه از صفحه نمایش قرار دهید مراحل یزر را انجام دهید :

 

  1. ابتدا یک کاغذ دیواری انتخاب کرده و آنرا در وسط ( Center ) قرار دهید و سپس به مسیر زیر بروید :

HKEY_CURRENT_USERControlPanelDesktop

  1. دو متغیر جدید از نوع String به نامهای WallPaperX و WallPaperY بسازید.

 

اکنون می توانید با وارد کردن مقدار دلخواه خود در متغیرها کاغذ دیواری را به محل دلخواه خود روی Desktop ببرید. توجه داشته باشید که مقادیری که به متغیرها اختصاص می دهید بر حسب pixel می باشند.

 

تغییر مالکیت کامپیوتر:

شما می توانید با مراجعه به مسیر زیر اسم مالکی که هنگام نصب ویندوز وارد شده است را تغییر دهید.

HKEY_LOCAL_MACHINSoftWareMicrosoftWindowsCurrentVersion

 

سرعت بخشیدن به منوی Start :

برای آنکه سرعت باز شدن منوی Start و زیر منوهای آنرا تنظیم کنید به مسیر زیر وارد شوید :

HKEY_CURRENT_USERControlPanelDesktop

 

یک متغیر جدید از نوع String تعریف نموده و نام آنرا MenuShowDeley بگذارید و مقداری بین 0 تا 10 به آن اختصاص دهید. 0 سریعترین سرعت و 10 کندترین سرعت است. این مقادیر بر حسب میلی ثانیه هستند و نشان می دهند که ظاهر شدن منوی Start و زیر منوهای آن چقدر باید طول بکشد.

 

دوستان عزیز در شبهای آینده بحث جدیدی با عنوان چگونگی کنترل شروع به کار windows 98 را آغاز می کنم. امیدوارم که نوشته های من برای شما مفید بود باشد.

 

دوست شما : Maxi

 

 

 

 

 

کار با نرم افزار Registry Editor



امشب درباره کار با نرم افزار
Registry Editor مطالبی را برای شما می نویسم. این نرم افزار جزو نرم افزارهای موجود در خود ویندوز می باشد که بوسیله آن می توانید به ایجاد تغییرات دلخواه خود در رجیستری ویندوز بپردازید.

برای اجرای این برنامه مراحل زیر را طی کنید :

 منوی Start à Runگزینه   à regeditتایپ کنید

 

ایجاد و اصلاح مقادیر :

ایجاد یک مقدار جدید دارای 2 مرحله است :

 

  1. ایجاد یک متغیر جدید : ابتدا مطمئن شوید که در کلید صحیح قراردارید. سپس راست کلیک کرده و از قسمت New نوع متغیر دلخواه خود را انتخاب کنید.       ( یکی از انواع String,Binary,Dword ) سپس نام متغیر را وارد کنید.
  2. مقداردهی به متغیر جدید : برروی متغیر جدید دابل کلیک کنید و سپس مقدار دلخواه را به آن اختصاص دهید.

 

اضافه کردن یک فابل به رجیستری :

برای وارد کردن اطلاعات جدبد به رجیستری از یک فابل خارجی رجیستری برروی منوی بالای صفحه کلیک کنید واز منوی باز شده گزینه Import را انتخاب کنید و سپس مسیر فایل مورد نظر را وارد کنید.

 

تهیه نسخه پشتیبان :

 

برای تهیه نسخه پشتیبان ابتدا برروی منوی بالای صفحه کلیک کنید و گزینه Export را انتخاب کنید. از پنجره باز شده و در قسمت Export Range گزینه All را انتخاب کنید. سپس مسیر و نام دلخواه خوذ را  برای ذخیره شدن فایل پشتیبان وارد کنید.

 

در شبهای آینده چند مثال عملی از تغییرات رجیستری ویندوز خواهم نوشت.

 

دوست شما : Maxi  

امشب باقی کلیدهای ریشه رجیستری windows 98 را معرفی می کنم.

 

کلید HKEY_LOCAL_MACHINE  :

 

در این کلید  محتویات فایل system.dat ذخیره می شود. در این کلید ریشه پارامترهای زیر موجود می باشند :

 

  1. CONFIG : هنگامی که سخت افزارهای مختلف به سیستم اضافه می گردند و به آن معرفی می شوند شناسنامه ای از این مجموعه سخت افزاری تحت عنوان Profile در سیستم ذخیره        می گردد. محل ذخیره این Profile  در این پارامتر می باشد.
  2. ENUM : تعریف هر سخت افزار موجود در سیستم و نام درایور آن و همچنین شماره شناسایی یا ID آن در سیستم در این پارامتر ذخیره می گردد.
  3. HARDWARE : اطلاعات مربوط به Port ها و Modem های مختلفی که توسط برنامه Hyper Terminal مورد استفاده قرار می گیرند در این پارامتر ذخیره می گردد.
  4. SECURITY : در این پارامتر یک کلید فرعی به نام Provider موچود است که حوزه ای که امنیت شبکه در آن نظارت می شود در آن وجود دارد.
  5. SOFTWARE : اطلاعات پیکربندی برنامه ها و نرم افزارهای با ساختار 32 بیتی در این پارامتر نگهداری می شوند.
  6. SYSTEM : پارامترهای مربوط به شروع کار ویندوز ( Initializing Data ) در این پارامتر قرار دارد.

 

 کلید HKEY_USERS :

 

چنانچه از یک کامپیوتر تنها یک نفر استفاده کند یعنی فقط یک پروفایل کاربری تعریف شده باشد آنگاه در این کلید ریشه یک پارامتر فرعی به نام .Default موجود است. در این هنگام محتویات این کاید ریشه دقیقا برابر محتویات کلید ریشه HKEY_CURRENT_USER خواهد بود و اگر چندین پروفایل کاربری در سیستم موجود باشد سه کلید فرعی .Default و Software و Biff موجود خواهند بود که اطلاعات مربوط به کاربر فعلی سیستم در پارامتر فرعی Biff وجود خواهد داشت.

 

کلید HEKY_CURRENT_CONFIG :

 

همانطور که می توان در یک سیستم چندین پروفایل کاربری تعریف نمود می توان چندین پروفایل سخت افزاری نیز تعریف نمود. اطلاعات مربوط به پروفایل سخت افزاری فعال فعلی در این پارامتر ذخیره می گردد.

 

کلید HKEY_DYN_DATA :

 

هر زمان که windows 98 را خاموش ( shut down ) کنید و یا روشن ( restart ) کنید و همچنین در فاصله های زمانی منظم در حین کار با windows 98 فایلهای رجیستری نوسازی و update می شوند. این گونه اطلاعات در این کلید ریشه ذخیره می گردد.

 

دوستان عزیز

بحث معرفی رجیستری windows 98 تمام شد. اما باید دانست که این بحث بسیار بسیار مفصل تر و     پیچیده تر از این مطالبی است که نوشتم و همان گونه که گفتم تنها به معرفی کلی رجیستری windows 98 پرداختم. در شبهای آینده چندین مثال عملی در مورد تغییرات در رجیستری windows 98 برای شما خواهم نوشت که می تواند جالب باشد.

 

دوست شما : Maxi

رجیستری Windows : قسمت سوم

در ادامه بحث رجیستری windows 98 امشب به تشریح کلی دو تا از  کلید های ریشه می پردازم.

 

کلید HKEY_CLASSES_ROOT :

این کلید در واقع محتوی همان اطلاعات موجود در رجیستری windows 3/1 می باشد. به شکل کلی اطلاعات زیر در این کلید ذخیره می شوند :

 

1.      اطلاعات پسوند فایلها و اینکه هر پسوند چه معنایی دارد.

2.      اطلاعات مربوط به object های ویندوز در قالب OLE واطلاعات مربوط به تبادل پویای اطلاعات یا همان DDE ( Data Dynamic Exchange )

3.      اطلاعات مربوط به کلیدهای فرعی در ویندوز.

 

کلید HKEY_CURRENT_USER :

اگر از یک کامپیوتر که روی آن ویندوز نصب شده چندین کاربر استفاده کنند یا به اصطلاح چندین پروفایل کاربری تعریف شده باشد در این کلید ریشه اطلاعات مربوط به کاربر جاری یا همان کاربری که اکنون در حال استفاده از سیستم می باشد قرار می گیرد. یعنی پارامترهای این کلید بعد از مشخص شدن کاربر سیستم و در هنکام بالا آمدن آن مقداردهی می شوند. در این کلید ریشه پارامترهای فرعی زیر موچود می باشد:

 

1.      AppEvents : در این پارامتر فایلهای صوتی که باید در هنگام وقوع یک واقعه خاص مثل باز شدن یک پنجره اجرا شوند تعیین می شوند.

2.      Control Panel : در این قسمت برخی از پارامترهایی که در قسمت control panel تنظیم گردیده اند قرار می گیرد.

3.      Install Location MRU : در این پارامتر لیستی از نام دیسکهای سخت و پوشه هایی وجود دارد که در آخرین مرتبه های نصب نرم افزارها و درایورها از آنها استفاده شده است.

4.      Keyboard Layout : تنظیمات مربوط به کیبورد در این قسمت ذخیره می گردند.

5.      Network : اطلاعات مربوط به دیسکهای سخت map شده در شبکه روی کامپیوتر در این پارامتر ذخیره می گردد.

6.      Remote Access : پارامترهای تعیین شده برای برنامه Dialup Networking در این قسمت قرار می گیرد.

7.      Software : پارامترهایی که کاربر در حین نصب نرم افزارها تعیین کرده است در این قسمت ذخیره می شوند.

 

در شبهای آینده این بحث را ادامه می دم.

 

دوست شما : Maxi

 

رجیستری Windows : قسمت دوم

به طور کلی رجیستری ویندوز از 2 عنصر تشکیل شده است:

 

1.      کلیدهای ریشه. ( Root key )

2.      پارامترهای فرعی.

 

برای تغییر در پارامترهای فرعی و در واقع کار با رجیستری ویندوز کافیست برنامه regedit را اجرا کنید. ( روی start menu کلیک کرده و در آنجا روی Run کلیک کنید. در پنجره ظاهر شده تایپ کنید regedit . )

 

توجه مهم : تغییر پارامترهای رجیستری ویندوز مستقیما روی سیستم شما اثر می گذارد و هر تغییری باید آکاهانه و با در نظر گرفتن اثرات آن روی سیستم انجام گیرد. پس از تغییر ناآگاهانه مقادیر جدا خودداری کنید در غیر این صورت ممکن است به سیستم شما آسیب های نرم افزاری جدی وارد شود.

 

با اجرای برنامه regedit ناحیه کلیدهای ریشه ظاهر می شود که برای ویرایش رجیستری کافی می باشد.

همانطور که گفته شد در رجیستری ویندوز 2 عنصر کلی کلیدهای ریشه و پارامترهای فرعی موجود می باشد. هر کلید ریشه دارای تعدادی پارامتر فرعی است. پارامترهای فرعی تنها به 3 شکل زیر ذخیره می شود :

 

  1. رشته ( String ) : در این حالت همواره در دو طرف مقدار پارامتر علامت “ “ قرار دارد.
  2. اعداد دودویی ( Binary ) : در این حالت مقدار پارامتر به صورت اعداد مبنای 16 می باشد.
  3. دوبل ( Double Word ) : در این حالت مقدار پارامتر به صورت اعداد 32 بیتی مبنای 16 هستند که به صورت 8 رقمی تعریف می شوند. ذخیره این نوع از پارامترها 4 بایت حافظه نیاز دارد.

 

کلیدهای ریشه ( Root Key ) : کلیدهای ریشه در Windows 98 عبارتند از :

 

1.      HKEY_CLASSES_ROOT

2.      HKEY_CURRENT_USER

3.      HKEY_LOCAL_MACHINE

4.      HKEY_USERS

5.      HKEY_CURRENT_CONFIG

6.      HKEY_DYN_DATA

 

در روزهای آینده تمام کلیدهای ریشه رجیستری WINDOWS 98 را به طور کامل توضیح می دم.

 

دوست شما : Maxi