توزیع لینوکس

 

 

از این هفته ۱ شنبه ها در مورد لینوکس می نویسم.

اگر اخیرا با لینوکس آشنا شده اید،حتما متوجه وجود نسخه های متفاوتی از آن شده اید.اما در واقع آنها نسخه های مختلف لینوکس نیستند،بلکه به آنها اصطلاحا توزیع های لینوکس گفته می شود. به طور مثال RedHat Linux معروفترین توزیع لینوکس است.اما معنای توزیع که ترجمه اصطلاح Distribution می باشد،به چه معناست؟

در ابتدا باید بدانیم که لینوکس به تنهایی یک سیستم عامل نیست بلکه باید برنامه های مختلفی در کنار آن باشد تا تبدیل به یک سیستم عامل قابل استفاده گردد. از آنجایی که لینوکس به صورت Open Source طراحی شده است و کدهای آن در دسترس همه قرار دارد،در نتیجه هر کسی که قادر به برنامه نویسی برای لینوکس باشد ( برنامه نویسی تحت لینوکس به کلی با برنامه نویس تحت ویندوز متفاوت است. ) می تواند برای آن برنامه های دلخواه خود را تولید کرده و آنرا به صورت بخشی از سیستم عامل درآورد.از اینرو،گروه های مختلف           برنامه نویسی،اقدام به طراحی برنامه مختلفی برای لینوکس کرده اند که شامل برنامه های سیستمی،نرم افزارهای بخش موسیقی و ویدئو،نرم افزارهای اداری و ... می باشند. در نتیجه شکل های مختلفی از لینوکس با اسامی مختلف به وجود آمدند که هر کدام از این شکل ها را یک توزیع می نامند.بعضی از این توزیع ها مجانی بوده،مانند Mandrike Linux، و بعضی دیگر را می توان با پرداخت مبلغی تهیه نمود،مانند RedHat Linux.

باید توجه داشت که بعضی از توزیع ها و یا نسخه های خاصی از یک توزیع،به صورت خاص برای مصارف خاصی تهیه شده اند. مثلا توزیع RedHat دارای نسخه هایی برای کامپیترهای خانگی و سرور ها است. بنابراین در هنگام تهیه یک توزیع لینوکس باید حتما به این موضوع توجه داشته باشید که توزیع مورد نظر شما دارای چه کارایی هایی می باشد.

هفته آینده درباره انتخاب درست یک توزیع مطالبی را خواهم نوشت.  

نظرات 3 + ارسال نظر
زمان پنج‌شنبه 22 دی‌ماه سال 1384 ساعت 03:35 ق.ظ http://zamanphp.blogsky.com

سلام کجائی تو
بابا آپ کن
موفق باشی

3line سه‌شنبه 18 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 09:24 ق.ظ http://www.3line.tk/

مرسی از وب لاگ قشنگت واقعا دستت درد نکنه به وبلاگ ما هم یه سری بزن من برای تبادل لینک یا اوگو آماده ام
اگه موافق بودی تو قسمت نظرات بگو در ضمن با عضویت در قسمت انجمن وبلاگ ما میتونی در مورد مسایل مربوط به وبلاگ اینترنت و هر موضوع دیگری به بحث و گفتگو بپردازی یا سوالات خودتو مطرح کنی موفق باشی
----------.----.
------ _.'__ ---`.
--.--(#)(#)----/##
.' @------------/###
:------------,--#####
--`-..__.-'_.--###/
--------`;_:-- ---`"'
-------.'"""""`.
-----/, ------- ,
----//---------
----`-.______.-'
--- ___`. | .´'___
-(______|______)

3line پنج‌شنبه 20 بهمن‌ماه سال 1384 ساعت 05:41 ق.ظ http://3line3.blogsky.com

سلام لینک شما در ۳لاین قرار گرفت یا حق

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد