توزیع لینوکس

 

 

از این هفته ۱ شنبه ها در مورد لینوکس می نویسم.

اگر اخیرا با لینوکس آشنا شده اید،حتما متوجه وجود نسخه های متفاوتی از آن شده اید.اما در واقع آنها نسخه های مختلف لینوکس نیستند،بلکه به آنها اصطلاحا توزیع های لینوکس گفته می شود. به طور مثال RedHat Linux معروفترین توزیع لینوکس است.اما معنای توزیع که ترجمه اصطلاح Distribution می باشد،به چه معناست؟

در ابتدا باید بدانیم که لینوکس به تنهایی یک سیستم عامل نیست بلکه باید برنامه های مختلفی در کنار آن باشد تا تبدیل به یک سیستم عامل قابل استفاده گردد. از آنجایی که لینوکس به صورت Open Source طراحی شده است و کدهای آن در دسترس همه قرار دارد،در نتیجه هر کسی که قادر به برنامه نویسی برای لینوکس باشد ( برنامه نویسی تحت لینوکس به کلی با برنامه نویس تحت ویندوز متفاوت است. ) می تواند برای آن برنامه های دلخواه خود را تولید کرده و آنرا به صورت بخشی از سیستم عامل درآورد.از اینرو،گروه های مختلف           برنامه نویسی،اقدام به طراحی برنامه مختلفی برای لینوکس کرده اند که شامل برنامه های سیستمی،نرم افزارهای بخش موسیقی و ویدئو،نرم افزارهای اداری و ... می باشند. در نتیجه شکل های مختلفی از لینوکس با اسامی مختلف به وجود آمدند که هر کدام از این شکل ها را یک توزیع می نامند.بعضی از این توزیع ها مجانی بوده،مانند Mandrike Linux، و بعضی دیگر را می توان با پرداخت مبلغی تهیه نمود،مانند RedHat Linux.

باید توجه داشت که بعضی از توزیع ها و یا نسخه های خاصی از یک توزیع،به صورت خاص برای مصارف خاصی تهیه شده اند. مثلا توزیع RedHat دارای نسخه هایی برای کامپیترهای خانگی و سرور ها است. بنابراین در هنگام تهیه یک توزیع لینوکس باید حتما به این موضوع توجه داشته باشید که توزیع مورد نظر شما دارای چه کارایی هایی می باشد.

هفته آینده درباره انتخاب درست یک توزیع مطالبی را خواهم نوشت.  

ویندوز ویستا

 

 آخرین نسخه ویندوز ( ویستا ) هم آن چیزی نبود که ماکروسافت این هنخ برروی آن تبلیغ می کرد!!! حتما شما هم تا به حال دومین نسخه بتای ویستا که هنوز به نام لانگهورن شناخته می شود را به صورت DVD در بازار دیده اید،اما من توصیه می کنم که از خرید آن صرفه نظر کنید و حداقل ۱ سال دیگر هم منتظر باشید تا نسخه نهایی آن به بازار بیاید.

در این نسخه از ویندوز،شکل و شمایل پوشه ها ( Folder ) کاملا عوض شده و محیط های کاربری به شدت شبیه سیستم عاملهای اپل شده است. استفاده از آیکون های شفاف و دادن قابلیت Transparency به آنها و قابلیت تغییر اندازه آیکون ها نمونه ای از آنهاست. نوار ابزارها،Start Menu،Control Panel و ... همگی دارای همان ساختارهای قدیمی خود هستند و فقط در ظاهر عوض شده اند.

اما مهمترین تغییری که همه منتظر آن بودند فعلا اتفاق نمی افتد. شرکت ماکروسافت از مدتها پیش اعلام کرده بود که پروژه طراحی یک سیستم فایل جدید برای ویندوز ویستا را به تاخیر انداخته است و این یعنی اینکه این ویندوز همچنان با فرمت NTFS کار می کند بعلاوه اینکه از FAT و FAT32 پشتیبانی نخواهد کرد. 

نصب ویستا بسیار آسان شده و شما بجز وارد کردن اطلاعات شخصی و محل زندگی خود دیگر چیزی از مراحل نصب را نمی بینید. اما باید توجه داشت که در هنگام نصب،بدون اینکه به کاربر اطلاع داده شود،تمام درایو ها به فرمت NTFS تبدیل می شوند!!!

البته باید این نکته را در نظر داشت که هنوز ویندوز ویستا کامل نیست و انتشار نسخه دوم بتای آن در واقع برای رفع اشکالات موجود در آن می باشد.

نتیجه ای که شخصا گرفتم این بود که فعلا همان XP از همه بهتره!!!

ویندوز ویستا

 

سلام از هفته آینده روزهای ۱شنبه در مورد آخرین نسخه ویندوز ( ویندوز ویستا ) مطالبی می نویسم. همینطور از هفته آینده روزهای ۲ شنبه در مورد مهارتهای پایه در لینوکس مطالبی خواهم نوشت. سعی می کنم نسخه ای از لینوکس را انتخاب کنم که ساده و کارآمد باشد.

 

هورااااا... علی کریمی گل زد!!!

آمریکا همچنان حاکم مطلق اینترنت باقی ماند

 

در پایان اجلاس WSIS که در کشور تونس برگزار شد با وجود بحث و جدلهای فراوان آمریکا همچنان حاکم مطلق اینترنت باقی ماند. این بدان معنی است که کشور آمریکا همچنان به مدیریت آدرس دهی در کل شبکه جهانی ادامه می دهد و اختیار کل آنرا تقریبا در دست دارد. البته شخصا معتقدم که کشوری که ٪۲۵ کل تولید ناخص دنیا را در اختیار دارد،بزرگترین اقتصاد دنیاست،مالک بزرگترین شرکتهای فن آوری است،بیش از ٪۴۶ از کل تجارت الکترونیک دنیا را به خود اختصاص داده و مردمش ٪۳۳ کل استفاده کننده گان اینترنت دنیا هستند،باید هم دارای چنین موقعیتی باشد.ضمن آنکه تا به حال سابقه نداشته است که دولت این کشور در این زمینه یعنی مدیریت شبکه جهانی، مسایل سیاسی را دخالت داده و از آن بهره برداری سیاسی نماید.

جالب اینجاست که کشور چین که دارای بالاترین آمار سانسور اینترنت است،پیشنهاد داده بود تا به جای آمریکا مدیریت شبکه جهانی را به دست بگیرد.اگر این اتفاق می افتاد حتما باید شاهد آن می بودیم تا کیفیت کالاهای چینی به اینترنت نیز رسوخ کند!!!

با این حال بسیاری از کشورها به تلاش های خود برای پایان سلطه آمریکا بر اینترنت ادامه می دهند. گروه نمایندگی ایران در حالی موافق پایان حاکمیت آمریکا بر ایتنرنت بود که در کشور ما هنوز زیرساختهای اولیه دسترسی همگانی به اینترنت پر سرعت ( که امروزه به جز در ایران در بسیاری از کشورها موضوعی عادی است و محض اطلاع عرض می کنم که که کشور بحرین!!! هم به طور کامل از آن بهره مند است ) بر قرار نیست. ( فعلا شما کاری با تجارت الکترونیک،دولت الکترونیک و بقیه چیزهای الکترونیک!!! نداشته باشید.)

رئیس جمهور هم ( البته به گفته مشاورین ایشان و با گفته های غیر رسمی ) به علت پایین بودن سطح اجلاس!!! ( اجلاسی که ۵۰ رئیس دولت در آن شرکت داشتند) از حضور در آن اجتناب کردند و گروه شرکت کننده ایران، در سطح وزیر ( وزیر ارتباطات و فن آوری اطلاعات ) در اجلاس حاضر شد.