کنترل شروع به کار ویندوز : قسمت اول



دوستان عزیز از امشب یک بحث جدید را با
موضوع چگونگی کنترل شروع به کار ویندوز آغاز می کنم. در حین شروع به کار ویندوز یا در اصطلاح همان boot شدن ویندوز این سیستم عامل از پارامترهای مختلفی برای چگونگی انجام این کار بهره می گیرد. در نتیجه شما با دانستن این پارامترها و چگونگی کار با آنها   می توانید به راحتی ویندوز خود را به دلخواه خود boot کنید. برای این منظور ابتدا باید به صورت کلی با ساختار یکی از اساسی ترین فایلهای ویندوز یعنی MSDOS.SYS آشنا شوید.

 

بررسی ساختار فایل MSDOS.SYS :

 

در سیستم عامل ویندوز این فایل فقط یک فایل توضیحی است که پارامترهای بخصوصی را در رابطه با شروع به کار ویندوز کنترل می کند. صفات ( Attribute ) این فایل به صورت Read Only,Hidden,System است و در دیسک سختی که کامپیوتر از آنجا boot می شود ( معمولا درایو C ) قرار دارد.

پس از باز کردن این فایل توسط برنامه Notepad یا هر برنامه ویرایشگر متن دیگر خواهید دید که این فایل از 2 بخش [ Paths ] و [ Options ] تشکیل شده است.

اولین بخش قسمت Paths یا مسیرها می باشد. این قسمت حاوی اطلاعاتی است که فایل IO.SYS توسط آنها می تواند پوشه محتوی فایلهای ویندوز را پیدا کند. در قسمت Paths 3 خط دستوری به صورت زیر تعریف شده است :

 

·        WinDir : در این خط همان مسیری که در حین نصب ویندوز در برنامه Setup برای جا دادن فایلهای ویندوز روی دیسک سخت تعیین کرده اید دیده می شود. این قسمت در واقع مسیر رسیدن به پوشه اصلی ویندوز است.

·        WinBootDir : در این خط مسیر رسیدن به فایلهای مورد نیاز برای boot کردن ویندوز ذکر شده. ئر حالت پیش فرض این مسیر با مسیر خط WinDir یکسان است.

·        HostWinBootDrv : در این خط نام دیسک سختی که ویندوز ازآنجا boot می شود ذکر شده.

 

دومین قسمت فایل MSDOS.SYS قسمت Options می باشد. در این قسمت پارامترهای مختلفی وجود دارند که با تغییر دادن آنها می توانید مراحل مختلف شروع به کار ویندوز را تغییر دهید. همچنین بعد از پارامترها تعدادی کاراکتر وجود دارند. این کاراکترها که در واقع همه کاراکتر X هستند برای بالا بردن حجم فایل MSDOS.SYS تا 1024 کیلوبایت می باشند. زیرا حجم این فایل برای سازگاری با برنامه های ویندوز باید به این میزان باشد. پارامترهای موچود در این قسمت به شرح زیر است :

 

  1. AutoScan : این پارامتر تعیین می کند که ویندوز پس از یک روشن و خاموش شدن نامناسب باید عمل ScanDisk را انجام دهد یا خیر. مقادیر مجازی که این پارامتر می گیرد به صورت زیر است 0 : برنامه Scandisk هیچگاه اجرا نمی شود.

            1 : هنگام شروع برنامه Scandisk از کاربر سوال می شود که مایل به اجرای این برنامه می باشد؟

            2 :  برنامه Scandisk بدون پرسش از کاربر و به صورت خودکار اجرا می گردد.

 

  1. BootMenu : اگر این پارامتر 1 باشد در شروع  کار ویندوز منوی Startup ظاهر می گردد. (  درباره منوی Startup به صورت مفصل در شبهای آینده توضیح خواهم داد. ) و اگر مقدار آن 0 باشد این منو ظاهر نخواهد شد.

 

دوستان خوبم در شبهای آینده باقی پارامترها را که 7 پارامتر دیگر می باشد توضیح خواهم داد.

 

دوست شما : Maxi

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد