کنترل شروع به کار ویندوز : قسمت دوم


دوستان عزیز امشب پارامترهای باقی مانده از فایل
MSDOS.SYS را که نحوه boot شدن ویندوز را کنترل می کنند توضیح می دهم. در یادداشت گذشته 2 پارامتر AutoScan و BootMenu را شرح دادم.

 

BootGUI : GUI مخفف عبارت Graphical User Interface و به معنای رابط کاربر گرافیکی است و در واقع همان صفحه گرافیکی ویندوز است که شامل  Desktop و سایر اجزای گرافیکی ویندوز می باشد.

این پارامتر تعیین می کند که آیا فایل IO.SYS باید تصویر و ابزار گرافیکی ویندوز را Load کند یا نه . این پارامتر می تواند یکی از دو مقدار 0 یا 1 را بگیرد. اگر مقدار این پارامتر 1 باشد صفحه تصویر Desktop ظاهر می گردد. اما اگر مقدار آنرا 0 تعیین کنید سیستم شما از طریق خط فرمان Dos شروع به کار می کند. این شکل از boot شدن سیستم مانند حالت boot شدن از طریق Command Prompt Only منوی Startup می باشد.  ( در مورد منوی Startup در شبهای آینده به صورت کامل خواهم نوشت. )

 

BootMenuDefault : این پارامتر تعیین می کند که در صورت ظاهر شدن منوی Startup کدامیک از گزینه های آن باید به صورت اتوماتیک انتخاب شده باشد. این پارامتر یک مقدار عددی و بین 1 تا7 را می پذیرد.

 

BootMenuDelay : این پارامتر مدتی که شمارش معکوس طول می کشد و پس از آن منوی Startup بطور خودکار ناپدید میگردد را تعیین می کند. این پارامتر یک مقدار عددی می گیرد که این مقدار بر حسب ثانیه می باشد.

 

BootWarn : این پارامتر تعیین می کند که اگر در آخرین مرتبه boot قبلی,سیستم با مشکلی مواجه شده باشد آیا فایل IO.SYS در این مرتبه از boot شدن باید سیستم را به طور خودکار از طریق Safe mode , boot کند یا خیر. این پارامتر دو مقدار 0 یا 1 را می گیرد. اگر این مقدار 1 باشد فایل IO.SYS در این مرتبه از boot منوی Startup را نمایش می دهد و به طور خودکار گزینه Safe mode را انتخاب می کند و به کاربر یک پیام اخطار نیز نشان می دهد.

 

BootMulti : این پارامتر برای این است که اگر شما روی سیستم خود سیستم عامل Dos را نیز دارید بتوانید برای boot کردن کامپیوتر خود به آن نیز دسترسی داشته باشید. این پارامتر دو مقدار 0 یا 1 را می گیرد. اگر این مقدرا 1 باشد در هنگام ظاهر شدن منوی Srartup گزینه جدیدی به نام Previous Version Of MSDOS به گزینه های این منو اضافه می گردد و شما با انتخاب آن می توانید سیستم خود را با Dos , boot کنید.

 

BootWin : این پارامتر تعیین کننده این است که فایل IO.SYS سیستم شما را با ویندوز boot کند یا Dos . این پارامتر دو مقدار 0 یا 1 را می گیرد. اگر این مقدار 1 باشد سیستم با ویندوز و اگر 0 باشد با Dos , boot می شود. تفاوت این پارامتر با قبلی در این است که در با تنظیم این پارامتر دیگر کاربر انتخابی برای سیستم عامل خود ندارد در حالی که پارامتر قبلی به کاربر اجازه انتخاب می داد.

 

Logo : این پارامتر تعیین می کند که آیا فایل IO.SYS باید logo ویندوز را در حین شروع به کار نمایش دهد یا نه. این پارامتر دو مقدار 0 یا 1 را می گیرد. اگر این مقدار 1 باشد logo ویندوز نمایش داده شده و اگر 0 باشد logo ویندوز نمایش داده نمی شود. برای توضیح بیشتر اینکه logo شروع به کار ویندوز در فایل LOGO.SYS و logo پایان کار آن نیز در فایل LOGOW.SYS موجود است.

 

دوستان عزیز در شبهای آینده در مورد منوی Startup که در این بحث نام آن زیاد برده شد برای شما خواهم نوشت.

 

دوست شما : Maxi

 

 

 

 

نظرات 1 + ارسال نظر
حمید هکر چهارشنبه 3 دی‌ماه سال 1382 ساعت 12:19 ق.ظ http://t.blogsky.com

سلام دوست عزیز از این که به وبلاگ من اومدی مچکرم وبلاگ خوبی داری

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد