کنترل شروع به کار ویندوز : قسمت آخر


دوستان عزیز امشب به آخرین قسمت از بحث کنترل شروع به کار ویندوز می رسیم. در قسمتهای قبلی 5 گزینه از کزینه های موجود در منوی Startup را شرح دادم و امشب به 2 گزینه باقیمانده را توضیح می دهم.

 

Safe Mode Command Prompt Only : این گزینه ترکیبی از 2 حالت Safe Mode و ‍Command Prompt Only می باشد. در این حالت نیز سیستم با DOS شروع به کار   می کند و فایلهای Config.sys و Autoexec.bat اجرا نمی شوند.

 

Previous Version of MS-DOS : این گزینه معمولا در منوی Startup دیده نمی شود. برای ظاهر شدن این گزینه باید در فایل MSDOS.SYS مقدار پارامتر BootMulti را برابر 1 قرار دهید. ( چگونگی انجام این کار را در قسمتهای اول و دوم از همین بحث ببینید. ) حال چنانچه این گزینه انتخاب شود سیستم با DOS قبلی خود Boot می شود. در اینجا باید توجه کرد که سیستم عامل DOS باید روی کامپیوتر شما قبلا نصب شده باشد.

اما سوالی که ممکن است در اینجا پیش آید این است که چگونه این کار انجام          می پذیرد؟

در پاسخ باید گفت که با انتخاب این گزینه فایلهای سیستمی ویندوز و DOS تغییر پسوند می دهند. این تغییرا ت به شکل زیر است :

 

فایلهای سیستمی ویندوز :           

 

MSDOS.SYS à MSDOS.W40           

Command.COMàCommand.W40                                   

 

فایلهای سیستمی DOS :

 MSDOS.DOS à MSDOS.SYS
 Command.DOS àCommand.COM

این منو همچنین دارای کلیدهای میانبر (
Hot Keys ) نیز می باشد. برای آنکه بتوانید از این کلیدها استفاده کنید با در فایل MSDOS.SYS پارامتر مقدار BootKeys را برابر 1 قراردهید. ( چگونگی انجام این کار را در قسمتهای اول و دوم از همین بحث ببینید. ) استفاده از این کلیدهای میانبر قبل از ظاهر شدن منوی Startup باعث می شود تا این منو با گزینه معادل آن کلید ظاهر شود. لیست این کلیدها به صورت زیر است :

 

کلید Boot                        گزینه معادل در منوی Startup

 

    F4                              Previous Version of MS-Dos

    F5                              Safe Mode             

                Shift+F5    Safe Mode Command Prompt Only

Shift+F8                    Step-by-Step Confirmation       

   

همانطور که قبلا گفته شد برای ظاهر شدن این منو باید در فایل MSDOS.SYS مقدار پارامتر BootMenu را برابر 1 قرار دهید. ( چگونگی انجام این کار را در قسمتهای اول و دوم از همین بحث ببینید. ) اما با انجام این کار همواره در ابتدای شروع به کار ویندوز این منو ظاهر می شود. در صورتی می خواهید فقط در مواقع دلخواه این منو ظاهر گردد می توانید قبل از ظاهر شدن Logo ابتدای ویندوز کلید F8 یا Ctrl را فشار دهید تا این منو ظاهر گردد.

 

دوستان بحث کنترل شروع به کار ویندوز نیز تمام شد. مطالبی که تا کنون برای شما نوشتم ( رجیستری ویندوز و کنترل شروع به کار ویندوز )مربوط به کاربری پیشرفته سیستم عامل Windows 98 بود که البته برخی از آنها برای همه نسخه های ویندوز درست می باشد. در شبهای آینده در مورد Windows XP خواهم نوشت.

 

دوست شما :  Maxi

 

 

     

نظرات 1 + ارسال نظر
گـــمنــــام سه‌شنبه 9 دی‌ماه سال 1382 ساعت 05:29 ق.ظ http://sogand-ke.blogsky.com

سلام دوست عزیز....با ارزوی موفقیت روز افزون شما و به امید اینکه حال شما خوب باشد......باید بگم وبلاگ بسیار زیبایی داری....قلمی زیبا و بیانی شیوا....بی ریا و زیبا مینویسی...اگر مایل بودی به کلبه حقیر ما هم یک سری بزن.....پیروز باشید..گمنام مرد

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد